Product ondersteuning > RAID Systemen (niet NAS)
externe RAID
(1/1)
Anonymous:
Ik heb een Sony RZ504 pc die een 250 GB harddisc heeft met twee partities. Ik zou graag een externe harddisc hebben die een back bijhoudt van mijn interne harddisc. Ik geloof dat ik dan een externe RAID moet hebben, maar weet er verder weinig vanaf. Stel dat mijn interne harddisc crasht, kan ik dan overgaan op de externe RAID en is alles functioneel, inclusief operating system bedoel ik?
Maakt de externe RAID de backups automatisch of moet ik daar handelingen voor verrichten? Als het automatisch gebeurt, hoe vaak gebeurt dat? Real time?
Stel dat mijn interne harddisc crasht hoe switch ik dan naar de externe?
Op mijn interne harddisc zijn XP en alle andere programma's al geinstalleerd. Als ik de externe RAID aansluit wordt alles dan meteen gebackupped?
Waar het mij om gaat is dat als mijn harddisc eens mocht crashen ik dus een volledig functionele en up to date back up heb. Kan ik dat met zo'n externe RAID realiseren?
Groet,
Rik.
Bjorn:
Beste Rik,
De externe raid maakt geen backup van de interne schijf. In de externe raid zitten 2 harddisks die continu 'gemirrored' (RAID 1) worden. Deze schijven zijn dus identiek. Als 1 van díe schijven crashed gaat de andere gewoon door.
Dit staat dus los van je interne schijf.
Je kunt met een interne raid wél je doel bereiken: Ook in een interne raid zitten 2 schijven. Je kunt dus je eigen 250gb schijf en een extra 250gb schijf plaatsen (intern dus). Mocht 1 van deze schijven dan crashen dan loopt de pc gewoon door.
In theorie is dit ook mogelijk met een externe raid, maar dan moet je pc wel via usb kunnen opstarten. De interne raid heeft gewoon een IDE aansluiting dus die werkt op elke pc en met elk besturingssysteem.
Nog even voor de duidelijkheid: Een raid systeem maakt dus niet automatisch een backup van schijven die zich niet fysiek in het raidsysteem zelf bevinden.
Groet Björn
Bob:
Hallo Rik,
--- Citaat ---Waar het mij om gaat is dat als mijn harddisc eens mocht crashen ik dus een volledig functionele en up to date back up heb. Kan ik dat met zo'n externe RAID realiseren?
--- Einde van citaat ---
Inderdaad voor de interne variant gaan met RAID 0. Moet je alleen nog een extra 250Gb schijf erbij kopen.
Mocht je zo nu en dan een volledige backup van je systeem willen maken dan kun je een van beide harddisk verwisselen en een lege derde 250GB terug stoppen in de Stardom. Op deze manier heb je dus ook nog is een volledige backup van je harddisk.
Anonymous:
Oke dus als ik het goed begrijp zou ik ervoor kunnen kiezen om de externe RAID te kopen en dan gewoon al mijn data ipv naar mijn interne harddisc naar 1 van de harddiscs op de externe RAID te schrijven zodat de andere harddisc in de externe RAID alles backupped (en zou ik daarnaast van mijn besturingssysteem/software een image kunnen maken met bijv. DriveImage).
Kan ik met de externe RAID gemakkelijk switchen tussen pc en laptop?
Zitten bij de externe RAID de twee harddiscs al inbegrepen? Ik denk het niet aangezien ik niks lees over de hoeveelheid GB.
Is het mogelijk om er een derde harddisc bij te kopen waarop ik bijvoorbeeld 1 keer per maand een backup maak (om die vervolgens op een andere locatie dan mijn kantoor te bewaren, ivm brand/diefstal etc.). Waarschijnlijk is dat het 'hot swappable' gedeelte in de omschrijving maar ik vraag het toch even voor de zekerheid.
Wat zijn de afmetingen van de Stardom SR3500WBC Extern? En wat is het verschil tussen EDI en SATA
De interne RAID zou misschien een mooiere oplossing zijn maar ik zie het niet zo zitten om aan mijn pc te gaan sleutelen. Bovendien weet ik niet of er ruimte genoeg is in de kast. Daar is op zich wel achter te komen, maar dan nog moet ik zelf in die kast gaan klooien en dat wordt een ramp :-)
Bjorn:
Een hoop vragen zeg :)
--- Citaat ---Oke dus als ik het goed begrijp zou ik ervoor kunnen kiezen om de externe RAID te kopen en dan gewoon al mijn data ipv naar mijn interne harddisc naar 1 van de harddiscs op de externe RAID te schrijven zodat de andere harddisc in de externe RAID alles backupped (en zou ik daarnaast van mijn besturingssysteem/software een image kunnen maken met bijv. DriveImage).
--- Einde van citaat ---
Klopt.
--- Citaat ---Kan ik met de externe RAID gemakkelijk switchen tussen pc en laptop?
--- Einde van citaat ---
Kwestie van de stekker van pc in laptop prikken.
--- Citaat ---Zitten bij de externe RAID de twee harddiscs al inbegrepen? Ik denk het niet aangezien ik niks lees over de hoeveelheid GB
--- Einde van citaat ---
De harddisks zijn niet inbegrepen, maar kunnen tegen meerprijs wel meegeleverd worden.
--- Citaat ---Is het mogelijk om er een derde harddisc bij te kopen waarop ik bijvoorbeeld 1 keer per maand een backup maak (om die vervolgens op een andere locatie dan mijn kantoor te bewaren, ivm brand/diefstal etc.). Waarschijnlijk is dat het 'hot swappable' gedeelte in de omschrijving maar ik vraag het toch even voor de zekerheid.
--- Einde van citaat ---
Dat is zeker mogelijk.
--- Citaat ---Wat zijn de afmetingen van de Stardom SR3500WBC Extern? En wat is het verschil tussen EDI en SATA
--- Einde van citaat ---
Denk dat het IDE en SATA moet zijn.. IDE is de huidige standaard in harddisks, en SATA is de nieuwe standaard. Deze schijven zijn sneller maar ook duurder.
De afmetingen kan ik ook even niet terugvinden.. Mede omdat de 3500 serie niet meer op de website van de fabrikant te vinden is. Even navragen bij de leverancier maandag..
--- Citaat ---De interne RAID zou misschien een mooiere oplossing zijn maar ik zie het niet zo zitten om aan mijn pc te gaan sleutelen. Bovendien weet ik niet of er ruimte genoeg is in de kast. Daar is op zich wel achter te komen, maar dan nog moet ik zelf in die kast gaan klooien en dat wordt een ramp
--- Einde van citaat ---
Dan maar beter afblijven :P
Navigatie
[0] Berichtenindex
Naar de volledige versie