Netwerk Harddisk (NAS) > Algemeen NAS
Betr: Aankoop NAS Zakelijk/Prive
Bartez:
Hoi,
Voor mijn eigen bedrijf ben ik op zoek naar (waarschijnlijk) een NAS. De volgende wensen heb ik, waarbij ik me afvraag of deze uberhaupt mogelijk zijn en zoja, met welke NAS of anders soortgelijk systeem (hierna NAS genoemd voor de handigheid) dit mogelijk is.
Bedrijfsmatig
1) Hoofddoel is om voor het bedrijf van mij en mijn compagnon een vaste backuplocatie te hebben die voor beiden altijd bereikbaar is. Wij werken veelal thuis en onafhankelijk van elkaar en we moeten dus een mogelijkheid hebben om bij elkaars bestanden te kunnen bij afwezigheid of ziekte van één van beiden. Ik zit er aan te denken, zeker gezien het stukje privé, om 2 NAS systemen aan te schaffen. Één voor bij mij thuis en één voor mijn compagnon. Het is dan de bedoeling om een gedeelte van deze twee NAS systemen in te richten voor het bedrijf. Dus op elke NAS een stukje voor het bedrijf en een stukje voor Prive. Het is hierbij de bedoeling om het stukje van het bedrijf zo in te richten dat deze altijd synchroon lopen met elkaar, zodat we beiden altijd de laatste bestanden hebben. Nu weet ik niet wat hierin de mogelijkheden zijn, maar het liefst zou ik hebben dat als ik thuis werk, ik direct met een bestand op de NAS kan werken zonder vertraging en mijn compganon ook, maar dan op zijn NAS. Elke nacht zouden deze dan moeten synchroniseren en de nieuwe bestanden van elkaar kopieren oid. Zodoende hoeft mijn compagnon niet met een (grafisch groot) bestand te werken wat op mijn NAS staat, met de nodige vetraging/downloadtijd en andersom. Door deze mogelijkheid is de data meteen gebackuped omdat er feitelijk 2 identieke versies werken.
2) Ik wil er graag onze eigen website op gaan hosten en beheren
3) Ik zou er het liefst ook exchange op instaleren en onze bedrijfsmail hiermee beheren (o.a. op Iphone of laptop), maar kan dit?
Prive
1) Ik wil graag bestanden als muziek (mp3), film (DVD, DivX, Xvid, MOV, WMV etc) en foto's op de NAS plaatsen en deze direct vanaf de laptop, Iphone of op mijn TV (dmv AppleTV) kunnen bekijken en beheren.
2) Daarnaast moet de NAS een backup plaats worden voor alle persoonlijke data van mijn vrouw en mijzelf, direct geplaatst op de NAS of dmv een backup elke week of maand.
3) Via iTunes op de laptop of Iphone albums afspelen die op de NAS staan
4) Downloaden van torrents of andere bestanden op planning, zonder de laptop ana te hoeven zetten.
Dat was het volgens mij wel.....dit is al moeilijk genoeg denk ik.
Wie kan me helpen om een geschikt systeem te vinden, uiteraard het liefst niet te duur :) Waarschijnlijk is 4TB of 6TB voldoende, welke RAID raden jullie aan? De NAS zal geplaatst worden in de meterkast en dient het liefst zo min mogelijk stroom te verbruiken.
Ik hoor graag van jullie!
Groet, Bart
Bjorn:
--- Citaat van: "Bartez" ---1) Hoofddoel is om voor het bedrijf van mij en mijn compagnon een vaste backuplocatie te hebben die voor beiden altijd bereikbaar is. Wij werken veelal thuis en onafhankelijk van elkaar en we moeten dus een mogelijkheid hebben om bij elkaars bestanden te kunnen bij afwezigheid of ziekte van één van beiden. Ik zit er aan te denken, zeker gezien het stukje privé, om 2 NAS systemen aan te schaffen. Één voor bij mij thuis en één voor mijn compagnon. Het is dan de bedoeling om een gedeelte van deze twee NAS systemen in te richten voor het bedrijf. Dus op elke NAS een stukje voor het bedrijf en een stukje voor Prive. Het is hierbij de bedoeling om het stukje van het bedrijf zo in te richten dat deze altijd synchroon lopen met elkaar, zodat we beiden altijd de laatste bestanden hebben. Nu weet ik niet wat hierin de mogelijkheden zijn, maar het liefst zou ik hebben dat als ik thuis werk, ik direct met een bestand op de NAS kan werken zonder vertraging en mijn compganon ook, maar dan op zijn NAS. Elke nacht zouden deze dan moeten synchroniseren en de nieuwe bestanden van elkaar kopieren oid. Zodoende hoeft mijn compagnon niet met een (grafisch groot) bestand te werken wat op mijn NAS staat, met de nodige vetraging/downloadtijd en andersom. Door deze mogelijkheid is de data meteen gebackuped omdat er feitelijk 2 identieke versies werken.
--- Einde van citaat ---
Het in 2 richtingen synchroniseren van netwerkshares is nog niet zo heel eenvoudig.
Synology komt het dichtst in de buurt met de "Shared Folder Sync" functie, maar zover ik kan zien wordt de term "Sync" hier feitelijk foutief gebruikt omdat met ook spreekt van een doel/bron, wat een eenzijdige backup doet vermoeden.
Je zou het wel kunnen doen door een programma op de PC de sync te laten uitvoeren. Een mooie (windows) client hiervoor is SyncBack SE. Hier is ook een gratis versie van.
--- Citaat van: "Bartez" ---2) Ik wil er graag onze eigen website op gaan hosten en beheren
--- Einde van citaat ---
Dat kan met de meeste NAS systemen wel, alleen zou ik me - zeker bedrijfsmatig - wel even goed afvragen of je dat echt wilt. Je bent dan ook zelf verantwoordelijk voor de bereikbaarheid van de site, dus als je internetverbindig eruit ligt is je site ook plat. Daarnaast is de upload snelheid van de meeste internetverbindingen veel lager dan de download snelheid, en juist die upload snelheid gebruik je als je een website host.
--- Citaat van: "Bartez" ---3) Ik zou er het liefst ook exchange op instaleren en onze bedrijfsmail hiermee beheren (o.a. op Iphone of laptop), maar kan dit?
--- Einde van citaat ---
Nee. Exchange windows software en draait alleen op windows servers. Een mail server draaien op een NAS kan weer wel.
Zie bijvoorbeeld: http://www.synology.com/dsm/mailstation.php?lang=nld
--- Citaat van: "Bartez" ---Prive
1) Ik wil graag bestanden als muziek (mp3), film (DVD, DivX, Xvid, MOV, WMV etc) en foto's op de NAS plaatsen en deze direct vanaf de laptop, Iphone of op mijn TV (dmv AppleTV) kunnen bekijken en beheren.
--- Einde van citaat ---
Direct op de laptop is geen probleem. Voor de iPhone heb je wel een paar media clients die wat meer formaten afspelen dan alleen de standaard door apple ondersteunde formate. De Apple TV gaat niet lukken zonder jailbreak. De Apple TV speelt namelijk alleen bestanden uit een itunes library op een PC of notebook. Een iTunes server zoals op veel NAS systemen aanwezig is niet voldoende voor de Apple TV.
--- Citaat van: "Bartez" ---2) Daarnaast moet de NAS een backup plaats worden voor alle persoonlijke data van mijn vrouw en mijzelf, direct geplaatst op de NAS of dmv een backup elke week of maand.
--- Einde van citaat ---
Dat kun je simpel inregelen met de bovengenoemde SyncBack software of met de software die bij bijvoorbeeld Synology en QNAP meegeleverd wordt.
--- Citaat van: "Bartez" ---3) Via iTunes op de laptop of Iphone albums afspelen die op de NAS staan
--- Einde van citaat ---
Op de laptop kan dat dmv. de iTunes server. Voor de iPhone kun je van QNAP of Synology een specifieke app installeren die het mogelijk maakt om muziek van de NAS op de iPhone af te spelen.
QNAP: http://itunes.apple.com/nl/app/qmobile/id355826920?mt=8
Synology: http://itunes.apple.com/nl/app/ds-audio ... 95303?mt=8
--- Citaat van: "Bartez" ---4) Downloaden van torrents of andere bestanden op planning, zonder de laptop ana te hoeven zetten.
--- Einde van citaat ---
Geen probleem.
Zoals je ziet komen hierboven eigenlijk alleen de merken QNAP en Synology voor. Dit omdat deze fabrikanten beiden erg goede NAS-sen maken die met kop en schouders boven de concurrent uitsteken. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Synology. De software vind ik beter, en de ondersteuning en service vanuit Synology zelf zijn erg goed.
Voor een bedrijfssituatie zou ik wel kiezen voor een NAS met minimaal 2 schijven ivm. bedrijfszekerheid. Denk bijvoorbeeld aan een Synology DS211j of DS211.
Ik hoop dat je hiermee wat verder komt.
Groet,
Björn
Bartez:
Hoi Björn,
Hartelijk dank voor de gegeven info, het roept echter nog wel wat vragen op:
Zakelijk
1) Je geeft aan dat het lastig is om als het ware synchroon te synchroniseren, dus dat ik op mijn eigen NAS met livedata kan werken en mijn compganon op zijn NAS ook met zijn live data kan werken, (het is overigens bijzonder zeldzaam dat we allebei op één dag in hetzelfde bestande werken, aangezien we onze eigen projecten hebben). Hij zou dan inderdaad 's-nachts mijn NAS moeten synchroniseren met zijn NAS en de verschillen naar elkaar kopieren. Nu geef je aan "Je zou het wel kunnen doen door een programma op de PC de sync te laten uitvoeren. Een mooie (windows) client hiervoor is SyncBack SE. Hier is ook een gratis versie van". Wat bedoel je dan met de PC, is dat mijn laptop, of de NAS? en wat doet dit programma dan in dit geval?
Is hier overigens wellicht een andere betere optie voor buiten het gebruik van een NAS? Je kunt je gegevens natuurlijk ook in een CLOUD zetten, maar als ik dan een bestand open van 100MB, dan ben ik volgens mij minuten aan het wachten voordat deze geopend is en als ik deze opsla, tdat zie ik goed, toch? of zijn er wel alternatieven voor dit soort 'problemen'?
2) Hosten website, dank voor je tip....inderdaad geen goed plan ivm mogelijke uitval....
3) Mail, ja zo'n mailserver, kan ik dan ook direct mijn mail beheren vanaf bijvoorbeeld telefoon of webmail? waarmee ik bedoel dat als ik een mailtje op mijn Iphone weggooi, deze ook van de server is? En kan ik hiermee ook een gezamenlijke agenda maken voor mij en mijn compagnon? Loop je hiermee overigens ook niet het gevaar dat als de verbinding plat ligt, de mail niet werkt en je dus e-mails kan verliezen, omdat deze nooit aankomen? Zijn er overigens ook Windows Servers in het formaat van een NAS, als alternatief?
Prive
1) Een jailbreak op de AppleTV is geen probleem, dan lijkt me wel te realiseren. Is het overigens ook mogelijk om een Sonos systeem te koppelen zodat deze muziek van de NAS afspeelt?
2) Helder! Is het nu zo dat ik de NAS als extra (virtuele) schijf kan toevoegen aan mijn laptop, zodat ik niet telkens hoef in te loggen na opstarten van de laptop en ik de NAS dus als het ware als extra harde schijf kan benaderen (mits ik thuis ben natuurlijk) en hier vanaf documenten kan openen om te bewerken, zoals DOC, XLS etc, zonder eerste naar de laptop te moeten kopieren (geldt ook voor het zakelijke gebruik natuurlijk)?
3) Wat is iTunes Server? is dat een (gratis) applicatie die ik gewoon op de laptop kan instaleren?
4) Mooi! Kan ik dat dan plannen/regelen door in te loggen op de NAS, of gewoon vanaf PC?
Tenslotte: je geeft een tweetal voorbeeld van een Synology NAS. Kun je me aangeven wat het verschil hierin is? Daarnaast zou ik waarschijnlijk opteren voor 4 schijven per NAS. Welke raad je me in dat geval aan en met welke schijven? Welke RAID optie raad je me daarnaast aan? Ik weet dat er 0,1 en volgens mij 5 is, maar welke RAID functie doet nu wat en wat is het handigst in onze situatie en hoeveel ruimte hou ik dan netto nog over om te gebruiken?
Dank weer voor je info....
Bjorn:
--- Citaat van: "Bartez" ---Nu geef je aan "Je zou het wel kunnen doen door een programma op de PC de sync te laten uitvoeren. Een mooie (windows) client hiervoor is SyncBack SE. Hier is ook een gratis versie van". Wat bedoel je dan met de PC, is dat mijn laptop, of de NAS? en wat doet dit programma dan in dit geval?
Is hier overigens wellicht een andere betere optie voor buiten het gebruik van een NAS? Je kunt je gegevens natuurlijk ook in een CLOUD zetten, maar als ik dan een bestand open van 100MB, dan ben ik volgens mij minuten aan het wachten voordat deze geopend is en als ik deze opsla, tdat zie ik goed, toch? of zijn er wel alternatieven voor dit soort 'problemen'?
--- Einde van citaat ---
Dit is windows software voor op je laptop. Deze software kan tweezijdig 2 mappen synchroniseren. Aan de ene kant kies je dan dus voor een map op de ene nas, en aan de andere kant (via FTP) een map op de andere NAS.
--- Citaat van: "Bartez" ---Is hier overigens wellicht een andere betere optie voor buiten het gebruik van een NAS? Je kunt je gegevens natuurlijk ook in een CLOUD zetten, maar als ik dan een bestand open van 100MB, dan ben ik volgens mij minuten aan het wachten voordat deze geopend is en als ik deze opsla, tdat zie ik goed, toch? of zijn er wel alternatieven voor dit soort 'problemen'?
--- Einde van citaat ---
Dat is maar betrekkelijk waar. Normaal gesproken worden de bestanden niet live vanuit de cloud geopend maar wordt de cloud gesynchroniseerd met een map op je desktop.
--- Citaat van: "Bartez" ---3) Mail, ja zo'n mailserver, kan ik dan ook direct mijn mail beheren vanaf bijvoorbeeld telefoon of webmail? waarmee ik bedoel dat als ik een mailtje op mijn Iphone weggooi, deze ook van de server is? En kan ik hiermee ook een gezamenlijke agenda maken voor mij en mijn compagnon? Loop je hiermee overigens ook niet het gevaar dat als de verbinding plat ligt, de mail niet werkt en je dus e-mails kan verliezen, omdat deze nooit aankomen? Zijn er overigens ook Windows Servers in het formaat van een NAS, als alternatief?
--- Einde van citaat ---
Als je via 'imap' met de server verbindt dan werk je direct vanaf de server en is je mailbox dus op alle apparaten gelijk.
Je loopt uiteraard hetzelfde gevaar. Je zou ook een fallback server nodig hebben die bij uitval je mail tijdelijk vasthoudt tot je verbinding weer online is.
Je mail online bij een goede provider onderbrengen, of via Gmail met eigen adressen (kan ook) is veel handiger en veiliger. Een gedeelde agenda gaat vooralsnog niet op de NAS, maar ook daarvoor raad ik stiekem gewoon Google Calendar icm. Gmail aan (dan kun je ook eenvoudig agenda's delen en syncen met iphones etc).
Windows servers zijn er in veel verschillende formaten. Wij hebben geen windows servers.
--- Citaat van: "Bartez" ---1) Een jailbreak op de AppleTV is geen probleem, dan lijkt me wel te realiseren. Is het overigens ook mogelijk om een Sonos systeem te koppelen zodat deze muziek van de NAS afspeelt?
--- Einde van citaat ---
Sonos kan prima met een NAS overweg.
--- Citaat van: "Bartez" ---2) Helder! Is het nu zo dat ik de NAS als extra (virtuele) schijf kan toevoegen aan mijn laptop, zodat ik niet telkens hoef in te loggen na opstarten van de laptop en ik de NAS dus als het ware als extra harde schijf kan benaderen (mits ik thuis ben natuurlijk) en hier vanaf documenten kan openen om te bewerken, zoals DOC, XLS etc, zonder eerste naar de laptop te moeten kopieren (geldt ook voor het zakelijke gebruik natuurlijk)?
--- Einde van citaat ---
Ja daar komt het in essentie op neer.
--- Citaat van: "Bartez" ---3) Wat is iTunes Server? is dat een (gratis) applicatie die ik gewoon op de laptop kan instaleren?
--- Einde van citaat ---
http://www.synology.com/dsm/itunes_server.php?lang=enu
--- Citaat van: "Bartez" ---4) Mooi! Kan ik dat dan plannen/regelen door in te loggen op de NAS, of gewoon vanaf PC?
--- Einde van citaat ---
Beiden.
--- Citaat van: "Bartez" ---Tenslotte: je geeft een tweetal voorbeeld van een Synology NAS. Kun je me aangeven wat het verschil hierin is? Daarnaast zou ik waarschijnlijk opteren voor 4 schijven per NAS. Welke raad je me in dat geval aan en met welke schijven? Welke RAID optie raad je me daarnaast aan? Ik weet dat er 0,1 en volgens mij 5 is, maar welke RAID functie doet nu wat en wat is het handigst in onze situatie en hoeveel ruimte hou ik dan netto nog over om te gebruiken?
--- Einde van citaat ---
Verschil zit in CPU en RAM.
Bij 4 schijven en alleen maar een paar simpele documenten en een beetje downloaden en streamen kun je prima af met een DS411j. Wil je wat meer 'klaar voor de toekomst' dan kun je ook kiezen voor de krachtigere DS411 (of zelfs voor de DS411+II, maar dat lijkt me zwaar overdreven).
Raid 0 (striping) nooit doen. 1 schijf stuk = alles weg
Raid 1 is vooral voor een NAS met 2 schijven en beschermt tegen uitval van 1 schijf
Raid 5 is de variant voor 3 of meer schijven waarbij 1 schijf mag uitvallen
Raid 6 is de variant voor 3 of meer schijven waar 2 schijven mogen uitvallen
RAID 5 is de meest logische keuze.
Groet,
Björn
Bartez:
Hey Bjorn,
wederom hartelijk dank voor de snelle antwoorden. Uiteraard heb ik wederom een paar vragen retour, langzaamaan komen we er wel ;)
* Je geeft aan mbt dat de backup software: "voor op je laptop. Deze software kan tweezijdig 2 mappen synchroniseren. Aan de ene kant kies je dan dus voor een map op de ene nas, en aan de andere kant (via FTP) een map op de andere NAS" -> wat houdt dit praktisch in? Dien ik dan alle bestanden ook altijd op mijn laptop te hebben staan? en moet ik dan altijd de laptop aan hebben op automatisch een 'kopie' te maken naar mijn eigen NAS en naar die van mijn compagnon? Of kan dat via de NAS zelf ofzo? Doel is om direct met grafische bestanden te werken vanaf de NAS zonder kopie op mijn laptop...
* Met betrekking tot de Cloud zeg je: "Dat is maar betrekkelijk waar. Normaal gesproken worden de bestanden niet live vanuit de cloud geopend maar wordt de cloud gesynchroniseerd met een map op je desktop" -> Dus als ik het helemaal goed doe zou ik een Cloud moeten hebben en de bestanden van mij NAS en die van mijn compagnon automatisch synchroniseren hiermee...zo wordt mijn NAS automatisch bijgewerkt met zijn gewijzigde bestanden en zijn NAS met die van mij....zie ik dat goed?
* Met betrekking tot de mail: IMAP....dat klinkt inderdaad goed en zal ik eens onderzoeken....Dat Gmail...kan ik daarmee ook namens mijn eigen bedrijfsdomein mailen?
* Sonos ga ik eens onderzoeken.....
* Met betrekking tot het werken direct van de server....helder, dat zou dus moeten werken (feitelijk zou ik dus een geheel lege laptop zonder databestanden kunnen hebben, klopt dat?)
* iTunes server ga ik eens naar kijken...
* mbt de keuze....ik zou dan inderdaad voor een DS411j (http://www.mobile-harddisk.nl/synology- ... Path=67_55) of DS411 (http://www.mobile-harddisk.nl/synology- ... Path=67_55) .....heb ik dan feitelijk 6TB om nette bestanden op kwijt te kunnen? En in het geval ik er 3 van 2TB pak, heb ik dan iets van 4,5TB om netto te gebruiken, uitgaande van RAID 5? En in het geval ik er 3 pak, kan ik er dan over een jaar ofzo zomaar een extra van 2TB bij prikken? of moet ik dan van alles opnieuw formateren etc.... tenslotte....is het verschil in snelheid/gebruik groot tussen een DS411j en de DS411 bij gebruik van met name grafische bestanden van soms meer dan 100MB?
Dank wederom!
Groet, Bart
Bjorn:
--- Citaat van: "Bartez" ---* Je geeft aan mbt dat de backup software: "voor op je laptop. Deze software kan tweezijdig 2 mappen synchroniseren. Aan de ene kant kies je dan dus voor een map op de ene nas, en aan de andere kant (via FTP) een map op de andere NAS" -> wat houdt dit praktisch in? Dien ik dan alle bestanden ook altijd op mijn laptop te hebben staan? en moet ik dan altijd de laptop aan hebben op automatisch een 'kopie' te maken naar mijn eigen NAS en naar die van mijn compagnon? Of kan dat via de NAS zelf ofzo? Doel is om direct met grafische bestanden te werken vanaf de NAS zonder kopie op mijn laptop...
--- Einde van citaat ---
Nee geen bestanden op de laptop, alleen een programma dat de synchronisatie tussen de 2 NAS-sen runt.
--- Citaat van: "Bartez" ---* Met betrekking tot de Cloud zeg je: "Dat is maar betrekkelijk waar. Normaal gesproken worden de bestanden niet live vanuit de cloud geopend maar wordt de cloud gesynchroniseerd met een map op je desktop" -> Dus als ik het helemaal goed doe zou ik een Cloud moeten hebben en de bestanden van mij NAS en die van mijn compagnon automatisch synchroniseren hiermee...zo wordt mijn NAS automatisch bijgewerkt met zijn gewijzigde bestanden en zijn NAS met die van mij....zie ik dat goed?
--- Einde van citaat ---
Nee ik zei natuurlijk "map op je desktop" en niet "map op je nas", en wat zou je daarmee opschieten als het ook kan via optie 1 hierboven. Cloud storage is bepaald niet gratis...
--- Citaat van: "Bartez" ---* Met betrekking tot het werken direct van de server....helder, dat zou dus moeten werken (feitelijk zou ik dus een geheel lege laptop zonder databestanden kunnen hebben, klopt dat?)
--- Einde van citaat ---
Ja dat klopt
--- Citaat van: "Bartez" ---* mbt de keuze....ik zou dan inderdaad voor een DS411j (http://www.mobile-harddisk.nl/synology- ... Path=67_55) of DS411 (http://www.mobile-harddisk.nl/synology- ... Path=67_55) .....heb ik dan feitelijk 6TB om nette bestanden op kwijt te kunnen? En in het geval ik er 3 van 2TB pak, heb ik dan iets van 4,5TB om netto te gebruiken, uitgaande van RAID 5? En in het geval ik er 3 pak, kan ik er dan over een jaar ofzo zomaar een extra van 2TB bij prikken? of moet ik dan van alles opnieuw formateren etc.... tenslotte....is het verschil in snelheid/gebruik groot tussen een DS411j en de DS411 bij gebruik van met name grafische bestanden van soms meer dan 100MB?
--- Einde van citaat ---
Bij RAID 5 lever je de capaciteit van 1 schijf in. Bij 3 x 2 TB hou je dus 4 over. Bij 4 x 2TB hou je 6 over. Je kunt prima beginnen met 3 schijven en later een 4de toevoegen. Er is zeker sprake van een snelheidsverschil. Zie voor een overzicht: http://www.synology.com/products/perfor ... =us#tabs-3
Groet,
Björn
Bartez:
Hoi Bjorn,
wederom dank voor de reactie. Alles is me helder behalve dat ik niks begrijp van het synchronisatieprogramma wat je op je laptop moet zetten om te synchroniseren. Kun je me in jip en janneke taal aangeven hoe ik dit praktisch moet zien? dus ik open een bestand vanaf mijn NAS en bewerk deze en sla hem dan op....hoe komt dit nieuwe bestand dan automatisch bij mijn compagnon???
nog een ander vraagje tov de types....je geeft aan dat het verschil er wel degelijk is...kan ik hieruit opmaken dat het prijsverschil van circa 100 euro de investering in de DS411 zeker waard is? Daarnaast is er ook nog een slim versie van dit type met 2,5inch schijven. Is die aan te raden voor in de meterkast? of is de normale DS411 al bijzonder stil en energiezuinig in gebruik? maw...hoeveel herrie maakt een standaard NAS?
Dat ten slotte een vervolvraag vanuit de energiezuinigheid: Stel dat ik de NAS alleen wil gebruiken als er ook daadwerkelijk iemand thuis is, afgezien van een eventuele synchronisatie in de nacht, is het dan mogelijk om de NAS zo in te richten dat hij in slaapstand schiet met een laag energieverbruik zodra er bijvoorbeeld een half uur of uur lang geen activiteit is geweest (bijvoorbeeld als er niemand thuis is)? en zodra er dan iemand de laptop aanzet of van buitenaf via FTP wil inloggen, hij dan weer uit de slaapstand komt? om te voorkomen dat dat ding 24 uur per dag vol staat te draaien terwijl ik er misschien maar 3 uur per dag mee werk (op dit moment)? Zoja, kan dit dan ook met bijvoorbeeld een synchronisatie met de andere NAS? dus om bijvoorbeeld 0200uur snachts uit slaapstand schieten om te synchroniseren en als hij klaar is weer in slaapstand?
Groet, Bart
Bjorn:
--- Citaat van: "Bartez" ---wederom dank voor de reactie. Alles is me helder behalve dat ik niks begrijp van het synchronisatieprogramma wat je op je laptop moet zetten om te synchroniseren. Kun je me in jip en janneke taal aangeven hoe ik dit praktisch moet zien? dus ik open een bestand vanaf mijn NAS en bewerk deze en sla hem dan op....hoe komt dit nieuwe bestand dan automatisch bij mijn compagnon???
--- Einde van citaat ---
Je installeert Syncback SE op je laptop. In die software wijs je als ene map een map op je eigen NAS aan, en als 2de map een map op de NAS van je compagnon (via FTP). Dan stel je in dat de sync bijvoorbeeld elk uur uitgevoerd moet worden.
Als jij dan een bestand in die map wijzigt dan wordt dat bestand bij de eerstvolgende synchronisatie naar de NAS van je compagnon gekopieerd en vice versa.
--- Citaat van: "Bartez" ---nog een ander vraagje tov de types....je geeft aan dat het verschil er wel degelijk is...kan ik hieruit opmaken dat het prijsverschil van circa 100 euro de investering in de DS411 zeker waard is? Daarnaast is er ook nog een slim versie van dit type met 2,5inch schijven. Is die aan te raden voor in de meterkast? of is de normale DS411 al bijzonder stil en energiezuinig in gebruik? maw...hoeveel herrie maakt een standaard NAS?
--- Einde van citaat ---
Het is nooit slim om meer uit te geven dan nodig is. Als je op die link kijkt zie je het verschil in performance. Dit geeft dus aan hoe lang het duurt om een bestand te openen. De DS411 is iets sneller, maar het scheelt niet echt veel. We hebben het over een verschil van bijvoorbeeld 1.5 seconden tegenover 1.7 seconden om zo'n bestand te openen. Het is aan jou om te bepalen of je dat die extra kosten waard vindt.
--- Citaat van: "Bartez" ---nog een ander vraagje tov de types....je geeft aan dat het verschil er wel degelijk is...kan ik hieruit opmaken dat het prijsverschil van circa 100 euro de investering in de DS411 zeker waard is? Daarnaast is er ook nog een slim versie van dit type met 2,5inch schijven. Is die aan te raden voor in de meterkast? of is de normale DS411 al bijzonder stil en energiezuinig in gebruik? maw...hoeveel herrie maakt een standaard NAS?
--- Einde van citaat ---
Ze zijn behoorlijk stil en zuinig. Als hij in je meterkast komt te staan hoor je hem niet meer. De 2,5" versie is wel leuk, maar 2,5" schijven zijn in aanschaf duurder en max 1TB per disk.
--- Citaat van: "Bartez" ---Dat ten slotte een vervolvraag vanuit de energiezuinigheid: Stel dat ik de NAS alleen wil gebruiken als er ook daadwerkelijk iemand thuis is, afgezien van een eventuele synchronisatie in de nacht, is het dan mogelijk om de NAS zo in te richten dat hij in slaapstand schiet met een laag energieverbruik zodra er bijvoorbeeld een half uur of uur lang geen activiteit is geweest (bijvoorbeeld als er niemand thuis is)? en zodra er dan iemand de laptop aanzet of van buitenaf via FTP wil inloggen, hij dan weer uit de slaapstand komt? om te voorkomen dat dat ding 24 uur per dag vol staat te draaien terwijl ik er misschien maar 3 uur per dag mee werk (op dit moment)? Zoja, kan dit dan ook met bijvoorbeeld een synchronisatie met de andere NAS? dus om bijvoorbeeld 0200uur snachts uit slaapstand schieten om te synchroniseren en als hij klaar is weer in slaapstand?
--- Einde van citaat ---
Ze gaan als ze niet gebruikt worden vanzelf in slaapstand. Hoe lang hij moet wachten kun je instellen. Zodra hij weer benaderd wordt wordt hij weer wakker.
Bartez:
Bjorn, wederom dank voor de verheldernde antwoorden.
1) Klinkt op zich inderdaad erg handig. Telkens als ik een bestand aanpas, kijkt het programma op de laptop dus automatisch naar alle wijzigingen en alleen de wijzigingen kopieert hij naar mijn NAS en die van mijn compagnon? En mijn compagnon kan zo exact hetzelfde doen? En ik werk hiermee dus nog steeds rechtstreeks vanaf de NAS? en niet met een bestand op mijn laptop?
Het is dan waarschijnlijk wel zo dat als ik de laptop niet aan heb, hij ook niet synchroniseert....al is dat dan op zich ook niet spannend, aangezien er op dat moment feitelijk niks wijzigt en ik toch een kopie op de NAS van mijn compagnon heb staan en vice versa....klopt dit?
2) Dan zou het zomaar de goedkopere variant kunnen worden, al zit ik ook naar een Qnap te kijken. Kun je met jouw ervaring aangeven wat de feitelijke verschillen zijn? Ik moet eerlijk zeggen dat de Qnap (bijvoorbeeld de QNAP TS-412 en de QNAP TS-419P+) erg beter uit zien dan de Synology apparaten, maar ik zo 1,2,3, geen wezelijke verschillen behalve de prijzen die iets hoger liggen. Is bijvoorbeeld het eenvoudig uit de slede kunnen halen van de harde schijven eenvoudig te doen/noodzakelijk? Of is er verschil tussen de software mogelijkheden misschien tav mijn wensen, of ligt het allemaal niet zover van elkaar af?
3) ik ga inderdaad voor de 3.5 versie denk ik....
4) fijn dat die slaapstand lekker werkt, duurt het lang voordat ze weer uit slaapstand komen, of merk je daar nagenoeg niks van tijdens het gebruik?
Bjorn:
1) Correct.
2) Doel je op het uiterlijk of op de specs? Een kast die in de meterkast komt te staan hoeft niet mooi te zijn volgens mij. De software ligt dicht bij elkaar, alleen zelf vind ik de ondersteuning vanuit de fabrikant ook erg belangrijk, en daar blinkt Synology in uit.
4) Kan een paar seconden duren.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie