Netwerk Harddisk (NAS) > Algemeen NAS

Betr: Aankoop NAS Zakelijk/Prive

<< < (2/3) > >>

Bartez:
helder!

1) Top
2) Ik doel enerzijds op het uiterlijk, vindt die witte niet zo heel fraai, maar wat je zegt, hij staat in de meterkast en je zit hem nooit. Ten tweede heeft de Qnap van die schuiven om de drives uit te halen....vraag is natuurlijk hoe handig dit is en of je er ooit gebruik van maakt??? Die Qnap419P heeft zo'n grappig display...ziet er leuk uit, maar welke functionaliteit heeft dat? Wat kan je er zoal op zien wat van belang is? en wat moet ik verstaan onde ondersteuning uit de fabriek? is dat garantie?
4) mooi!

Bjorn:
2) Schijven verwisselen doe je alleen als er iets stuk is, en in een bedrijfssituatie wil je dat misschien doen zonder de NAS uit te zetten, en dan is dat handig. Voor een particulier is het geen probleem om de NAS even uit te schakelen om de schijf te verwisselen.
Op het display kun je wat extra informatie aflezen. Heb je niet veel aan en zeker niet als het ding in een meterkast staat.
Ondersteuning is algemene hulp bij problemen

Bartez:
Dank je wel. Ik zou op dit moment gaan voor de Synology DS411 met 3 x 2000GB (1860GiB) SATAII WD WD20EARS 64MB GP schijven zoals op jullie site staat weergegeven. Ik ben dan op dit moment zo'n 580 euro kwijt volgens mij inclusief BTW. Dat lijkt me een best goede optie. 4 schijven is op dit moment teveel, die zouden dan alleen maar voor niks draaien en dat is zonde. Deze is zuiniger in gebruik als de DS411J, mooier en sneller en het scheelt iets van 80 euro volgens mij incl. BTW.

Is het trouwens zo dat als ik 4x2TB schijven erin heb en ik gebruik maar 1 TB, hij dan 1 schijf uitzet, of laat hij continu alles draaien?

Misschien pak ik zelfs maar 2 schijven van 2TB, dan heb ik volgens mij 3TB aan netto ruimte...op zich meer dan genoeg en draaiende op RAID 1 is dat ook best veilig, toch? Kan ik er dan later gewoon eentje bijprikken? Of moet ik bij het toevoegen van een extra schijf de hele configuratie opnieuw instelllen, waarbij ik alle data moet verplaatsen en daarna weer terugzetten met alle risico's van dien?

Bjorn:
Hij beschrijft alle schijven, ook als het maar 1 TB is. Dat is het idee van redundant opslaan.

Je verliest altijd de capaciteit van 1 schijf bij RAID 1 of RAID 5, dus bij 2 x 2TB heb je 2TB opslagruimte (niet 3 dus).
Je kunt later gewoon uitbreiden, dat is geen probleem.

Bartez:
aha, ok....dus als ik bijvoorbeeld deze pak: Synology DS211+  (erg mooi ding overigens) met 2x 3TB schijven, dan heb ik feitelijk 3TB aan schijfruimte om netto te gebruiken en de andere 3 Tb is dan een kopie van de eerste schijf, toch?

En als ik een NAS met 3 schijven pak met 2TB, dan heb ik altijd 2x2TB aan netto ruimte....en eentje die dan een soort mix vormt van de data op de eerste en tweede schijf....

Maar wat is nu aan te raden......pfff, we zijn er bijna! :)

Bjorn:
Bij 2 schijven zijn beide schijven identiek, bij RAID 5 (vanaf 3 schijven) wordt de data verdeeld over 3 schijven. RAID 5 is wat lastiger uit te leggen, maar je hebt dus in ieder geval 3 schijven met verschillende inhoud + een deel weer een kopie van de andere schijven.

De rekenregel: Je levert 1 disk in aan ruimte telt zowel voor RAID 1 als RAID 5. 3 x 2TB levert dus 2 x2TB op.

Bartez:
Dank je Bjorn,

Ik ben er volgens mij uit. We gaan op korte termijn de bestelling plaatsen!

hartelijk dank voor je goede informatievoorziening en helderheid!

Waarschijnlijk gaat het de DS411 worden met de 3x2TB aan WD schijven (2000GB Western Digital WD20EARX), aangezien de DS211+ geen Wake Up On LAN heeft, wat me toch wel erg ideaal lijkt.

Met dit Wake Up On LAN, kan je er toch voor zorgen dat de NAS bijvoorbeeld snachts (of wanneer je hem niet nodig hebt) uitstaat en dus amper stroom verbruikt en zodra je probeert in te loggen vanaf PC of ergens anders in de wereld, dat hij dan aanspringt om zijn werk te doen? Is het zo dat als je bepaalde backup regels aangemaakt hebt op de NAS om bijvoorbeeld op gezette tijden bepaalde data naar een andere NAS te backuppen, hij ook automatisch aanspringt?

Heb je overigens enig idee of de DS411 op korte termijn vervangen gaat worden door een nieuwe behuizing zoals de DS211+?

Bjorn:
Met wake on lan kun je hem idd. op afstand aanzetten. Hij gaat dus niet vanzelf aan als je hem benadert, maar je zet hem aan met WOL software. Hij gaat niet aan of uit op basis van backuptaken.

Op zich is dat hele WOL niet zo heel boeiend. Als hij inactief is gaan de schijven in standby en gebruikt hij nog maar een paar watt. Daar zou ik eerder voor kiezen.

Bartez:
Ok Bjorn,

Dank...ik begrijp dus dat de NAS in feite altijd aan staat, waarbij je kunt aangeven dat hij op gezette tijden of na een bepaald tijdstip in 'slaapstand' schiet. Zodra je hem dan benaderd, wordt hij wakker en werkt hij. WOL is alleen van belang als je hem echt uit zet....en hem dan later wil wekken vanaf een bepaalde locatie, maar feitelijk komt dat zeer zelden voor....

Klopt dit?

In dat geval neig ik op een of andere manier toch naar de DS211+ met 2x3TB schijven erin....ik zou die DS411 eigenlijk alleen nog pakken voor de WOL....mits dat echt nut heeft....

Ik ga er vanuit dat die 2x3TB (effectief 3TB) voorlopig echt genoeg is aan ruimte.

Kun je me overigens aangeven dat mochten er in de toekomst bijvoorbeeld 6TB schijven komen, deze zondermeer ook passen? In dat geval kan ik tzt de schijven vervangen door schuiven met meer ruimte...

Bjorn:

--- Citaat van: "Bartez" ---Dank...ik begrijp dus dat de NAS in feite altijd aan staat, waarbij je kunt aangeven dat hij op gezette tijden of na een bepaald tijdstip in 'slaapstand' schiet. Zodra je hem dan benaderd, wordt hij wakker en werkt hij. WOL is alleen van belang als je hem echt uit zet....en hem dan later wil wekken vanaf een bepaalde locatie, maar feitelijk komt dat zeer zelden voor....

Klopt dit?
--- Einde van citaat ---
Ja.

--- Citaat van: "Bartez" ---Kun je me overigens aangeven dat mochten er in de toekomst bijvoorbeeld 6TB schijven komen, deze zondermeer ook passen? In dat geval kan ik tzt de schijven vervangen door schuiven met meer ruimte...
--- Einde van citaat ---
In principe zal dit geen probleem zijn. In principe.. Maar ik kan ook niet in de toekomst kijken :) Wie weet wat voor fratsen fabrikanten gaan uithalen om 6TB op een disk te proppen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie